سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
نویسندگان

قاط تاریخی و دیدنی فریمان؛ دیاری کهن در خراسان رضوی

 


نقاط تاریخی و دیدنی فریمان؛ دیاری کهن در خراسان رضوی

شهرستان فریمان با 3325 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 75 کیلومتری از شهر مشهد واقع است. این شهرستان از شمال و شمال غرب با مشهد، از شرق با تربت جام و از جنوب با تربت حیدریه هم مرز است. ارتفاع آن از سطح دریا 1405 متر بوده و دارای دو بخش مرکزی و قلندرآباد است. این شهرستان دارای پنج دهستان با نام های فریمان، سنگ بست، بالا بند و قلندرآباد و 177 آبادی است.

 

دو رشته کوه در اطراف فریمان به چشم می خورد که بلندترین آنها کوه کیلاق با 2942 متر ارتفاع است و کوه بی بی غیب با ارتفاع 2881 متر، قطار النگ با ارتفاع 2605 متر و کوه دال با ارتفاع 2219 متر در زمره بلندترین قله های این شهرستان به شمار می رود. در این منطقه رودخانه های فریمان، سنگ بست، قلندرآباد، کلاته منار و براشک جریان دارند و پوشش گیاهی آن شامل درختان ارس، پسته و گونه های گون، درمنه، قیاق و گل بنفشه است.

در مجموعه حیات وحش فریمان حیواناتی مانند قوچ، آهو، کل و خرگوش و پرندگانی مانند کبک و تیهو زندگی می کنند که نشان از آب و هوای مساعد منطقه دارد.

 

 فریمان یکی از کهن ترین زیستگاه های خراسان رضوی به شمار می آید و وجود تپه ها و محوطه های تاریخی از هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح تا اواخر دوره اسلامی این ادعا را به اثبات می رساند.

 

فریمان در گذشته همواره از وقایع تاریخی نیشابور بوده و این منطقه اسفنج یا اشبند نامیده شده است. مرکز آن فرهادگرد یا ده فرهاد بوده است که اکنون در 15 کیلومتری غرب شهر فریمان قرار دارد.

 

 

همچنین یکی از راه های منشعب از جاده ابریشم که سنگ بست را به هرات متصل می کرد، در این منطقه قرار داشت. سنگ بست به سبب موقعیت ممتازش درکنار جاده ابریشم و استقرار آن در تقاطع راه های پنج گانه مرو، هرات، قهستان، نیشابور و توس بسیار مورد توجه و با اهمیت بود.

این اهمیت چنان زیاد بود که ارسال جاذب سپهسالار توس در دوره غزنوی در این مکان کاروانسرای بزرگی ساخت و در جوار همان عمارت به خاک سپرده شد.

 

 

 

? ایوان رزمگاه

 

ایوان رزمگاه در فاصله 52 کیلومتری فریمان و در روستایی به همین نام واقع است و براساس مستندات تاریخی محل مبارزه رستم و اسفندیار بوده است. این بنا که اکنون فقط ایوان آن به جا مانده شامل گنبد خانه و ایوان متصل به ضلع قبله آن بوده است.

در مجموع طرح معماری و تزیینات و قاب بندی های گچی باقی مانده در زیر ایوان بنا قابل مقایسه با شیوه معماری خراسان در سده های هشتم تا یازدهم هجری است.

 

 

? بنای عشق آباد

 

این بنا در 10 کیلومتری غرب فریمان در روستای عشق آباد واقع است و مرقد سید نظام الدین(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) در آنجا قرار دارد. بنای آرامگاه مربوط به دوره تیموری است ولی شالوده اصلی آن به دوره ایلخانی و حتی سلجوقیان برمی گردد. این بنا دارای ایوان بزرگی است که به سمت شرق ساخته شده و تزئینات رسمی بندی و گچی زیبایی سقف ایوان را مزین کرده است. در سمت چپ ایوان نیز با استفاده از آجر کلمه محمد(ص) به صورت مشبک و در قسمت راست آن کلمه علی(ع) نقش بسته است.

 

? بند تاریخی فریمان

یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی فریمان، بند تاریخی آن است.

 

این سازه در 10 کیلومتری شهر فریمان واقع است و بنای اولیه آن به عصر مغول و به روایتی به دوران صفوی برمی گردد. این اثر یک بار در دوران عین الدوله مرمت شد و سپس چند دهه قبل و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتفاع آن افزایش یافت. این بند دستخوش حوادث طبیعی زیادی بوده است. گویا سطح اولیه بستر آن آجر فرش بوده که به مرور زمان رسوب و گل و لای زیادی سطح آن را پوشانده است. ارتفاع کنونی آن 20 متر و دارای پشت بندهای آجری بسیار محکمی است.

 

? بافت قدیمی فریمان

بافت قدیم فریمان شامل بناهای متعددی است که در قرن معاصر توسط مهندسان آلمانی ساخته شده است و جزو نخستین سازه های بتنی ایران به شمار می رود.

 

درحال حاضر بیشتر این بناها در تملک اداره های فریمان است که شامل ساختمان شهرداری، بنیاد شهید، فرماندهی انتظامی و اداره مالیات و امور دارایی در مرکز به صورت قرینه و ساختمان های بانک ملی، قند و شکر، اداره کشاورزی، دبیرستان بهشتی چهاردالان، آبخوری نوبخت، دادگستری و ورودی های فریمان است.

 

? مقبره ارسلان جاذب

این مقبره مربوط به ارسلان جاذب والی و سپهسالار توس و یکی از دو سردار سلطان محمود غزنوی است که در مدخل جنوبی دشت توس در محل سنگ بست رباطی بنا نهاد و گور خود را نیز در میان آن رباط ساخت.

 

وی بین سال های 419 تا 420 هجری قمری درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.

این بنا از آثار ارزشمند قرون اولیه اسلام در خراسان است که به صورت چهار طاقی تبدیل به هشت ضلعی شده و سپس گنبد آجری زیبایی از نوع بک پوش بر فراز آن قرار گرفته است. فضای داخلی آن را رنگ های مختلف و نقوش هندسی، کتیبه کوفی و گچبری زینت یافته است و گوشواره ای مشبک پاکار گنبد و آجر چینی خفته و راسته بنا و خط کوفی معقلی زیر گنبد و تکرار کلمه محمود در آن از ویژگی های این بنا است و به فاصله کمی از این مقبره میل ایاز قرار دارد.

 

 

? خانه و موزه شهید مطهری

 

بین بناهای فرهنگی فریمان مکان زندگی پربار استاد مطهری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

در گذشته این مکان خانه باغی با وسعت حدود 3700 متر مربع را به خود اختصاص می داد که از مجموع زیربنای قدیمی آن فقط حدود 120 متر شامل دو اتاق، هال و پذیرایی و فضای بهار خواب (تراس) برجا مانده است.

 

موزه شهید مطهری به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه در 28 اردیبهشت سال 82 با همکاری صمیمانه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و بنیاد شهید در این محل گشایش یافت.

هم اکنون در این موزه بیش از 100 جلد از آثار استاد در معرض دید عموم قرار دارد و علاوه برآن می توان به لوازم شخصی و یادداشت های استاد و تصاویر استاد در سنین مختلف به همراه والدین و دوستانش اشاره کرد.

 

 

? موزه مردم شناسی

 

ساختمانی که امروزه مکان موزه مردم شناسی است، پیش از این محل استقرار کارشناسان و مهندسان خارجی و نیز بنای اداری املاک برای رسیدگی به امور اراضی فریمان بوده است.

این خانه قدیمی در دوران رونق خود به صورت خانه باغی با آبنما و قناتی روان بوده که هم اکنون فقط بنای مرکزی و محوطه پیرامون آن برجا مانده است.

 

این بنا سال 86 به تملک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی درآمد و پس از مرمت و فضا آرایی به سبک قدیم در 17 بهمن پارسال به عنوان موزه مردم شناسی فریمان گشایش یافت.در غرفه های این موزه جلوه هایی از زندگی مردم، آداب و رسوم، فنون بافته ها و مشاغل سنتی به چشم می خورد.

 

? آبگرم شاهان گرماب

آبگرم شاهان گرماب در بخش قلندرآباد فریمان و در دهستان سفید سنگ واقع است. فاصله این آبگرم تا فریمان حدود 57 کیلومتر است و در آنجا آبگرم زلال، بی بو و بی رنگی با حدود 48 درجه حرارت و بدون گوگرد، آمونیاک و شوره قابل استفاده است. اثر درمانی این آب بر روی امراض پوستی مربوط به گوگرد نیست، بلکه ناشی از سیلیکات های آن است و چون از نظر کمی، املاح زیادی ندارد نوشیدن آن بی ضرر است.

 

 

? رباط تاریخی فریمان

 

قسمت های داخلی این بنا شامل حجره ها، اصطبل، هشتی ورودی و حیاط مرکزی است و نمای بیرونی آن چهار برج دارد. این رباط در محدوده شهر فریمان قرار دارد و از جمله رباط های با پلان مربعی مشتمل بر قوس ها، درگاهی ایوان، ورودی و غیره است.

بنابر شواهد این بنا در دوره صفویه ساخته شد و بعدها نیز مورد مرمت و بازپیرایی قرار گرفت.

 

 

? رباط سنگ بست

 

این بنا را حمدالله مستوفی به امیر علیشیر نوایی نسبت داده که روی ویرانه های بنایی از ارسلان جاذب والی توس و در دوره غزنوی ساخته شده است.

رباط سنگ بست با نقشه مستطیل دارای برج های دیدبانی و نگهبانی است که نیم برج هایی برای تقویت دیوارهای اصلی و مرتفع آن ساخته شده است.

 

سردر ورودی این بنا شباهتی بسیار با کاروانسرای مهیار در اصفهان دارد و فضای داخلی آن در حیاط مرکزی مشتمل بر حجره ها و اتاق های ویژه اقامت کاروانیان و اصطبل است.

 

? تفرجگاه طبیعی زرکک

در فاصله 17 کیلومتری جنوب غربی فریمان در حد واسط جلگه رخ و مرکز شهرستان بین دو رشته کوه، منطقه زیبای قطار النگ و یخ آبی واقع است.این منطقه دارای چشمه های جوشان و طبیعتی سرسبز است که هر سال شمار زیادی از مسافران و گردشگران و طبیعت دوستان از آن دیدن می کنند.

 

روستاهای باغ عباس و چهار تکاب نیز از دیگر روستاهای هدف گردشگری فریمان است.

 

? مزار بی آبه

مزار بی آبه در فاصله 27 کیلومتری جنوب فریمان و در روستایی به همین نام واقع است. طرح کلی این بنا چلیپایی است، به طوری که در میانه آن یک فضای مربعی شکل به ابعاد 690 در 690 سانتی متر قرار دارد و در هر چهار طرف آن ایوانی به چشم می خورد.

 

این بنا کتیبه ندارد، اما احتمال ساخت چنین مزاری در سده های نهم تا یازدهم هجری به واسطه روی کار آمدن صفویان و گسترش مذهب تشیع بیشتر است.

 

? باغ ملی فریمان

این مکان وسیع ترین باغ ملی استان خراسان رضوی است و معماری به کار رفته در فضای ورودی آن شامل ستون های پیوسته در ورودی غربی و سبک دیوارها که مربوط به نیم قرن اخیر است، محدوده شهری مزبور را در زمره منحصر به فردترین باغ ملی های کشور درآورده است.

 

این باغ در هسته مرکزی شهر قرار دارد و محلی دلنشین برای گذراندن اوقات مسافران و گردشگران است.عمارت میانی آن همزمان با باغ ملی ساخته شده، ولی در سال های گذشته تغییراتی در نمای بنا داده شده است.

 

? آداب و رسوم مردم

در فریمان اقوام مختلفی در کنار هم زندگی می کنند. شغل بیشتر مردمان این دیار کشاورزی و دامداری است که رواج خوبی دارد. از آیین ها و آداب مردم فریمان می توان از چهارشنبه سوری و سمنو پزان یاد کرد.

 

 

? مشاغل و هنرهای سنتی

 

در فریمان نیز مانند دیگر شهرستان های خراسان رضوی هنوز می توان بعضی از این مشاغل و هنرهای سنتی را در کوچه و بازار مشاهده کرد.مهم ترین هنر سنتی فریمانیان بافت نوعی قالیچه است که شهرت بسزایی دارد. حلاجی، آهنگری، مسگری و خراطی از دیگر مشاغل این شهر به شمار می رود.

 

? برج بند فریمان

این برج در فاصله اندکی از بند فریمان و در ضلع شمال شرق بندر فریمان بر روی تپه ای نه چندان مرتفع قرار دارد.این بنا به صورت مدور ساخته شده و فانوس های دریایی را در ذهن تداعی می کند.

 

ساخت آن مربوط به نیم قرن اخیر است و سبک معماری بسیار زیبایی دارد.در بالای برج چهار پنجره در جهت های اصلی تعبیه شده است که این بنا برای کنترل و اندازه گیری مقدار آب بند فریمان به کار می رفته و از آب چاه داخل آن برای آبیاری فضای سبز اطراف نیز استفاده می شده است.

 


[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:35 صبح ] [ سیاه ] [ نظرات () ]

فرار «درناهای گردن‌سیاه» از انقراض نسل
ایرن:کشورهای چین،‌ هندوستان و بوتان برای حفظ نسل گونه‌های در معرض خطر "درناهای گردن‌سیاه" با هم همکاری می‌کنند.

 

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران(آیسنا)، در پی مذاکرات 22 نوامبر، مقامات بین‌المللی سازمان حفظ حیات‌وحش کشورهای چین،‌ هندوستان و نپال و بوتان نسبت به محافظت از تالاب‌ها در نواحی مرتفع و مراقبت از نسل در معرض خطر درناهای نادر که منشاء آنها فلات تبت است، تاکید کردند. 110 هزار درنای گردن سیاه، در سراسر جهان از کاهش فضای زیست بومی خود رنج می‌برند که این مساله ناشی از کاهش مساحت تالاب‌ها، منجر به تغییر عادت‌ها در زمینه تخم‌گذاری و کوچ پاییزه آنها شده است. رییس بخش تالاب‌های سازمان حیات‌وحش کشور هندوستان تاکید کرد مذاکرات در این برنامه بین این سه کشور در راستای محافظت از درناها باید گسترش یابد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری "کوئنز آنلاین"، وی افزود: از آغاز فصل مهاجرت،‌ مساعدت این کشورها برای محافظت از درناها حائز اهمیت است. همچنین همکاری‌های منطقه‌ای به علت حفظ زیستگاه سایر گونه‌های وابسته به زندگی در مرداب‌ها دارای اهمیت فراوان است.


[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:34 صبح ] [ سیاه ] [ نظرات () ]

قطع درختان پارک جهان‌نمای کرج
ایرن:رییس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره قطع درختانی در پارک جهان‌نمای کرج گفت: این پارک توسط جنگل‌بانی درست شده است و وزارت راه و شهرسازی برای ادامه بزرگراه همت واریانتی پیشنهادی کرده بود که مستلزم عبور از این پارک بود و ما در سازمان محیط زیست برای عبور بزرگراه همت از این منطقه توافق کرده بودیم اما پیمانکار برخلاف توافق صورت گرفته اقدام به قطع تعدادی از درختان در این پارک کرده است که به همین دلیل کار متوقف شده و پرونده برخورد با این پیمانکار به دفتر قضایی رفته است.

 

قطع درختان

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» ایسنا، محمد جواد محمدی زاده در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، با بیان اینکه شیر ایرانی هم اکنون در هندوستان وجود دارد، گفت:‌ مذاکراتی با مقامات هندوستان برای خریدن چند قلاده شیر ایرانی انجام شده است و در منطقه میان‌کاله نیز شرایط برای زیست این موجود فراهم می‌باشد. وی افزود: درصورت به نتیجه رسیدن توافق با مقامات هندی در قبال شیر ایرانی،‌ آهو به هندوستان داده خواهد شد. محمدی زاده همچنین گفت:‌ در حال مذاکره با روس‌ها برای گرفتن چند قلاده ببر هستیم که در قبال آن به آنها پلنگ بدهیم. وی درباره مجروح شدن یکی از محیط‌بانان در دماوند که منجر به کشته شدن پلنگی در آن منطقه شد گفت: این محیط‌بان یکی از نیروهای ورزیده ما بوده است و علت حمله پلنگ به او استرسی بوده است که در این موجود وجود داشته است و محیط‌بان ما برای دفاع از خود مجبور به تیراندازی به این پلنگ شده است. به هر حال ما در حال بررسی این موضوع هستیم اما یکی از موارد مبهم برای ما وجود پلنگ در منطقه دماوند بوده است که کیلومترها با منطقه حفاظت شده برای پلنگ‌ها فاصله دارد. چند احتمال وجود دارد یکی اینکه این پلنگ از نوع پلنگ‌هایی باشد که توسط اشخاص نگهداری می‌شده و فرار کرده و یک احتمال دیگر اینکه به دلایل خاصی این پلنگ از منطقه حفاظت شده به این مکان آمده باشد که احتمال اول بیشتر قابل تصور است. به هر حال همکاران ما در حال بررسی این موضوع هستند.


[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:34 صبح ] [ سیاه ] [ نظرات () ]

خبر فوری- اختصاصی ایرن
قمیشلو در محاصره خونخواهان شکارچی مقتول تیرانی
ایران- گروه حیات وحش: التهابی تازه برای محیط زیست ایران. قتل یک شکارچی دیگر محیطبانانی دیگر را روانه زندان کرد. خونخواهان شکارچی مقتول هم اکنون پاسگاه محیطبانی و منطقه حفاظت شده قمیشلو را محاصر کرده اند.

شکار

به گزارش خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران ماجرا چهارشنبه گذشته رخ داد. هنگامی که در زدوخورد مابین شکاچیانی غیر مجاز با محیطبانان یک شکارچی جوان به نام رضوانی کشته شد. منسوبان او ادعا کرده اند گلوله از پشت به این شکارچی اصابت کرده است. متعاقب این حادثه پنج محیطبان منطقه قمیشلو دستگیر و روانه زندان شده اند.
بر اساس این گزارش مقتول اهل تیران استان اصفهان بوده و هم اکنون شماری از اهالی این منطقه به خونخواهی او قمیشلو را محاصره کرده اند و اوضاع منطقه ملتهب گزارش شده است. هنوز سازمان حفاظت محیط زیست در این باره واکنشی نشان نداده است.

 

 


[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:33 صبح ] [ سیاه ] [ نظرات () ]

نگهداری سهره

 

چند نکته کلیدی در مورد نگهداری از سهره

1- غذای اصلی سهره درقفس شاهدانه است و از مقدار خیلی کمی کتان در جیره غذایی ان استفاده کنید.

2- اب سهره روزی یک بار باید تعویض شودواب تازه در اختیار ان بگذاریم.ابخوری سهره حتما باید استکان باشد چون سهره ها داخل استکان ابتنی هم میکنند  سهره ها به ابتنی علاقه خیلی زیادی دارند.از گذاشتن استکان بزرگ برای سهره خودداری کنید چون ممکن است سهره با سر داخل استکان فرو رود و موجب خفگی سهره شود.

3- از دادن دانه های سرد مانند ( تخم کاهو،تخم کاسنی ) به سهره در فصول سرد و در زمان مستی خودداری کنید چون باعث تو لک رفتن ویا مردن سهره میشود.

4-  در زمان مستی سهره ،سهره ها را با سبزیجات تازه وفقط شاهدانه تغذیه کنیم.

5- از دست گرفتن سهره خودداری کنید مخصوصا در زمان مستی چون باعث تو لک رفتن ان میشود.

6-کمی مخلوط ماسه بادی و نمک بدون ید همیشه باید در اختیار سهره ها باشد.چون خوردن ماسه باعث هضم بهتر غذای سهره میشود.

7- از گذاشتن کف دریا به طور مداوم در قفس سهره خودداری کنید.چون باعث میشود نوک و ناخن سهره بلند شود و به علت اینکه سهره را نمیتوان دست گرفت برای کوتاه کردن نوک و ناخن انها با مشکل روبرو میشوید.فقط در زمان تو لک سهره به مدت کمی باید کف دریا در اختیار ان گذاشت

8- وقتی که نوک سهره بلند شد یک تکه سنگ کوچک در گوشه ای از قفس ان بگذارید تا خود ان نوکش را کوتاه کند.

9- کف قفس سهره و استکانهای ان باید همیشه تمیز باشد وهفته ای یک بار شسته شود.

10- هفته ای یک بار به سهره برگ ترب دهید. چون برگ ترب باعث میشود سهره چاق نشود.

11- از گرم کردن جای سهره در فصل زمستان خودداری کنید.اگر در زمستان جای سهره سرد باشد باعث بهتر رو امدن ان در بهار و باعث شور و مستی سهره میشود.

12- از جابه جا کردن سهره در زمان تولک خودداری کنید.به اصطلاح سهره باید یه میخ باشد.

13- سهره ها رو قبل از مستی باید چرخاند یعنی سهره را به جاهای مختلف ببریم مثل بیابان تا سهره پر رو شود

14- قبل از جفت کردن سهره به ان کمی سفیده تخم مرغ و بادام رنده شده بدهید.چون باعث قوی شدن نطفه سهره میشود.

15- از گذاشتن قند در قفس سهره خودداری کنید چون قند برای پرنده مانند سم است.

16- جای سهره ها باید طوری باشد تا اصلا همدیگر را نبینند.

17-درفصل زمستان باید به سهره دانه های گرم داده شود مانند( تخم سیاه،تخمه افتابگردان،تیغهای مخصوص سهره)در صورتی که جای ان سرد باشد.

18-درهر ماه سه روز به سهره باید مولتی ویتامین داده شود تا نیازهای بدنش را از این راه تامین نماید.

 


[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:32 صبح ] [ سیاه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 61151